La Comunitat de Madrid ha posat en marxa les obres d'ampliació de la Línia 5 (L5) de Metro de Madrid, un projecte estratègic que connectarà Alameda de Osuna amb l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas.
Aquesta prolongació, d'1,7 quilòmetres, permetrà als 77 milions de passatgers anuals de la L5 accedir directament a les terminals T1, T2 i T3, enllaçant amb la parada actual de la L8. Aquesta nova infraestructura és clau, ja que la L5 ja recorre 25 quilòmetres, travessa 32 estacions i és un dels grans eixos del suburbà.
Auscultació de SOCOTEC
Per a l'execució segura d'aquesta obra, considerada emblemàtica i un dels projectes d'infraestructura més importants de la capital, la UTE de contractistes formada per FCC Construcción, Sacyr i Becsa ha confiat en l'experiència de SOCOTEC per dur a terme els serveis d'auscultació. L'equip de SOCOTEC realitzarà el seguiment continu al llarg de tot el recorregut durant els dos anys que durarà el projecte. Aquest és actualment el projecte d'auscultació més gran a nivell d'àmbit d'actuació a la regió, i la seva missió és garantir la màxima s

Tecnologia i processos clau
BLUE TRUST MONITORING
Per a aquest projecte, SOCOTEC aplicarà metodologies avançades, emprant prismes d'alta precisió en túnels interurbans i ferroviaris. S'instal·laran sensors en tot el recorregut per monitoritzar les vibracions i el comportament del terreny.
La gestió d'aquestes dades es realitzarà a través de Blue Trust Monitoring, la plataforma tecnològica de SOCOTEC que permet al seu equip d'auscultació interpretar grans volums de dades validades.
- Això garanteix la seguretat de la informació crítica, facilita una presa de decisions informada i àgil, i assegura la implementació dels protocols de seguretat necessaris si es detecta qualsevol moviment que superi els llindars d'alerta.
Per a aquest projecte, SOCOTEC aplicarà metodologies avançades, emprant prismes d'alta precisió en túnels interurbans i ferroviaris. S'instal·laran sensors en tot el recorregut per monitoritzar les vibracions i el comportament del terreny.
La gestió d'aquestes dades es realitzarà a través de Blue Trust Monitoring, la plataforma tecnològica de SOCOTEC que permet al seu equip d'auscultació interpretar grans volums de dades validades.
- Això garanteix la seguretat de la informació crítica, facilita una presa de decisions informada i àgil, i assegura la implementació dels protocols de seguretat necessaris si es detecta qualsevol moviment que superi els llindars d'alerta.

Detalls de la nova estació
ESTACIÓ D'INTERCANVI
La nueva estación de intercambio, que se integrará en el Aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas, ha sido concebida bajo los
L'estació d'intercanvi, que s'integrarà a l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas, ha estat concebuda sota els més alts estàndards de funcionalitat, accessibilitat i seguretat de Metro de Madrid.
- Espai i Disseny: Comptarà amb una superfície en planta de 5.000 metres quadrats i un ampli espai central de gairebé 20.000 metres cúbics. L'element més destacat serà la seva gran coberta vidrada de 1.630 metres quadrats, que permetrà l'entrada de llum natural i oferirà als viatgers vistes directes de l'aeroport.
- Accés: Disposarà de cinc zones d'accés, quatre andanes, dos vestíbuls, quatre escales fixes i nou escales mecàniques per facilitar el trànsit de passatgers.
- Aquest projecte, amb data de finalització prevista el 2028, beneficiarà especialment els 40.00$ treballadors i els més de 66 milions d'usuaris del principal aeròdrom espanyol.
La nueva estación de intercambio, que se integrará en el Aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas, ha sido concebida bajo los
L'estació d'intercanvi, que s'integrarà a l'Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas, ha estat concebuda sota els més alts estàndards de funcionalitat, accessibilitat i seguretat de Metro de Madrid.
- Espai i Disseny: Comptarà amb una superfície en planta de 5.000 metres quadrats i un ampli espai central de gairebé 20.000 metres cúbics. L'element més destacat serà la seva gran coberta vidrada de 1.630 metres quadrats, que permetrà l'entrada de llum natural i oferirà als viatgers vistes directes de l'aeroport.
- Accés: Disposarà de cinc zones d'accés, quatre andanes, dos vestíbuls, quatre escales fixes i nou escales mecàniques per facilitar el trànsit de passatgers.
- Aquest projecte, amb data de finalització prevista el 2028, beneficiarà especialment els 40.00$ treballadors i els més de 66 milions d'usuaris del principal aeròdrom espanyol.
Aquest projecte representa el repte d'auscultació més gran que tenim actualment a Madrid. La nostra missió és crucial: traduir les dades dels sensors en seguretat tangible.
La implementació del nostre sistema Blue Trust Monitoring assegura que tota la informació crítica sigui interpretada de forma immediata i que puguem prendre decisions àgils, garantint que la construcció sigui eficient i sense riscos.
Experiència Rellevant de SOCOTEC
SOCOTEC aporta al projecte una gran experiència en l'auscultació d'obres ferroviàries, amb un historial que inclou referències com el Metro de Begoña.
Aquesta trajectòria es reforça amb la seva capacitat tecnològica per a la monitorització i gestió d'infraestructures, destacant projectes com el desenvolupament de digitalització per a la Gerència Assistencial d'Atenció Primària de la Comunitat de Madrid, que va utilitzar tecnologia d'escaneig làser 3D per a l'aixecament i control amb núvol de punts de diversos centres sanitaris.
