SOCOTEC lidera la recuperació d'una infraestructura vital per a la connexió del llevant.

  • Client: Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori
  • Ubicació: Alaquàs, Aldaia i Torrent (València)
  • Any: 2024-2025
  • Termini execució: 7 mesos

La catastròfica DANA d'octubre de 2024 va deixar greus seqüeles en les infraestructures de la Comunitat Valenciana. Entre elles, l'autovia CV-36 va patir danys severs que van interrompre una connexió essencial per a la mobilitat de l'àrea metropolitana de València.

SOCOTEC, a través de la seva filial Intercontrol Levante, ha assumit la direcció d'obra, coordinació de seguretat i salut, i control de qualitat en aquest projecte crucial de rehabilitació d'aquesta infraestructura després de la DANA.

image background

Parleu amb els nostres experts

jordi-rosich

Jordi Rosich

Director General de Obra Civil i Innovació

Director General de Obra Civil i Innovació

Video resumen

L'impacte devastador de la DANA en la CV-36

La CV-36, una artèria fonamental de l'àrea metropolitana de València, va patir danys catastròfics després del desbordament del barranc del Poyo durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. Aquesta autovia, amb una IMD de 35.000 vehicles diaris, connecta València amb Torrent (segon municipi més poblat de la província) i amb importants vies com l'A-7 i V-30.

El tram més afectat, entre els PK 8+ 000 i 10 + 000, va quedar completament inoperatiu després de les inundacions. Els danys van incloure el col·lapse total del pont en calçada sentit Torrent (PK 8+640) i una ruïna parcial del pont paral·lel, a més de greus deterioraments en ferms, talussos, drenatges i senyalització. Aquesta situació va generar una emergència de mobilitat per a milers de ciutadans que depenien d'aquesta infraestructura per als seus desplaçaments diaris.

Hi ha hagut dos aspectes motivadors en aquesta obra. El primer ha estat el repte professional que ha suposat la rehabilitació d' una estructura de bigues de 3 buits i 75 m de longitud que estava malmesa i desplaçada en planta i alçat. El segon ha estat la gran velocitat a la qual s'han fet tots els treballs, un total de 7 mesos per a una obra que en condicions normals s'hauria executat en 15 mesos. Tot això ha estat possible gràcies a un excel·lent equip, des del primer dels enginyers fins a l'últim dels peons, als quals vull agrair l'honor d'haver-los dirigit sent el Director d'Obra.

Juan Manuel Saludas Elvira, Director de Obra de la rehabilitación de la CV-36

El projecte de rehabilitació i reconstrucció de l'autovia es va dur a terme amb l'objectiu prioritari de restablir el trànsit el més ràpidament possible després dels devastadors efectes de la DANA. L'esdeveniment va causar greus danys en la infraestructura viària, deixant un dels dos carrils completament destruït, mentre que l'altre va quedar en peu però seriosament danyat.

Per abordar aquesta emergència, es va dissenyar una estratègia en tres fases que va permetre una recuperació progressiva de la connectivitat mentre es treballava en solucions definitives.

image background

FASE 1

Construcció d' un bypass provisional

Rehabilitación de la carretera CV-36 tras la DANA

La primera fase va consistir en la construcció d'un desviament provisional (badén inundable) al nord de les estructures afectades per restablir la continuïtat del trànsit amb urgència. Aquest bypass de 510 metres de longitud i 9 metres d'ample total va permetre l'encreuament del Barranc del Poyo mitjançant 3 línies de marcs de 2,5×1,5 metres i 2 línies de tubs paral·lels.

Es va habilitar una calçada provisional amb dos carrils de circulació de 3,30 metres cadascun, complementats amb vorals i bermes simètriques. La construcció va implicar importants moviments de terra (28.300 m³ d'excavació i 14.500 m³ de terraplè), així com la instal·lació de 84 metres de marcs i 56 metres de tubs de formigó armat.

Els treballs van començar el 2 de novembre de 2024 i el desviament va entrar en servei el 10 de desembre de 2025, proporcionant una solució temporal mentre s'escometien les fases més complexes de la rehabilitació.

La primera fase va consistir en la construcció d'un desviament provisional (badén inundable) al nord de les estructures afectades per restablir la continuïtat del trànsit amb urgència. Aquest bypass de 510 metres de longitud i 9 metres d'ample total va permetre l'encreuament del Barranc del Poyo mitjançant 3 línies de marcs de 2,5×1,5 metres i 2 línies de tubs paral·lels.

Es va habilitar una calçada provisional amb dos carrils de circulació de 3,30 metres cadascun, complementats amb vorals i bermes simètriques. La construcció va implicar importants moviments de terra (28.300 m³ d'excavació i 14.500 m³ de terraplè), així com la instal·lació de 84 metres de marcs i 56 metres de tubs de formigó armat.

Els treballs van començar el 2 de novembre de 2024 i el desviament va entrar en servei el 10 de desembre de 2025, proporcionant una solució temporal mentre s'escometien les fases més complexes de la rehabilitació.

image background

FASE 2

Rehabilitació de l' estructura danyada

Rehabilitación de la carretera CV-36 tras la DANA

Una vegada restablerta la circulació a través del desviament provisional, es va procedir a la rehabilitació de l'estructura de la plataforma dreta, greument afectada per la DANA. Els tres buits de l'estructura presentaven importants desplaçaments: el buit més proper a València havia cedit verticalment 2,80 metres en el seu suport i patit desplaçaments horitzontals de fins a 65 centímetres.

Per a aquesta complexa operació es va utilitzar maquinària especialitzada amb plataformes-torre equipades amb potents gats hidràulics capaços d'aixecar fins a 800 tones. El procés va incloure delicades operacions de gateig (moviments verticals) i ripat (moviments horitzontals), monitoritzades constantment mitjançant topografia de precisió.

La rehabilitació es va completar amb la reparació de la losa de compressió, substitució de pretils, renovació del paviment i creació de juntes de dilatació. Gràcies a la col·laboració amb la UPV, es va establir un sistema de monitoratge continu per a controlar qualsevol moviment no programat.

Aquesta fase va culminar el 17 de febrer de 2025, quan es va poder reobrir el trànsit per la plataforma rehabilitada amb doble sentit de circulació, permetent prescindir del desviament provisional.

Una vegada restablerta la circulació a través del desviament provisional, es va procedir a la rehabilitació de l'estructura de la plataforma dreta, greument afectada per la DANA. Els tres buits de l'estructura presentaven importants desplaçaments: el buit més proper a València havia cedit verticalment 2,80 metres en el seu suport i patit desplaçaments horitzontals de fins a 65 centímetres.

Per a aquesta complexa operació es va utilitzar maquinària especialitzada amb plataformes-torre equipades amb potents gats hidràulics capaços d'aixecar fins a 800 tones. El procés va incloure delicades operacions de gateig (moviments verticals) i ripat (moviments horitzontals), monitoritzades constantment mitjançant topografia de precisió.

La rehabilitació es va completar amb la reparació de la losa de compressió, substitució de pretils, renovació del paviment i creació de juntes de dilatació. Gràcies a la col·laboració amb la UPV, es va establir un sistema de monitoratge continu per a controlar qualsevol moviment no programat.

Aquesta fase va culminar el 17 de febrer de 2025, quan es va poder reobrir el trànsit per la plataforma rehabilitada amb doble sentit de circulació, permetent prescindir del desviament provisional.

image background

FASE 3

Construcció d'una nova estructura

Rehabilitación de la carretera CV-36 tras la DANA

La tercera i última fase va consistir en la construcció d' una nova estructura per a la plataforma esquerra, que havia estat totalment destruïda per la DANA. La nova infraestructura va replicar la tipologia de l'estructura rehabilitada: 75 metres de longitud total, 11,4 metres d'ample, distribuïts en 3 buits de 25 metres cadascun, sustentats per dues bigues tipus artesa per va.

Els treballs van incloure la demolició d'una pila danyada que no oferia garanties estructurals, l'aprofitament dels pilots existents que no van ser afectats per estar enterrats, la reparació de l'estrep del costat bypass i la construcció completa de l'estrep del costat València.

Cada buit es va construir amb dues bigues prefabricades tipus artesa de 120 cm de cant, sobre les quals es van disposar preloses d' encofrat perdut i el ferrallat necessari per a la llosa de compressió, assolint un cant total de 25 cm.

Amb la posada en servei duta a terme el 10 de juny de 2025, aquesta fase final ha permès retornar completament el trànsit a la situació original anterior a la DANA, completant així la recuperació integral d'aquesta important infraestructura viària.

La tercera i última fase va consistir en la construcció d' una nova estructura per a la plataforma esquerra, que havia estat totalment destruïda per la DANA. La nova infraestructura va replicar la tipologia de l'estructura rehabilitada: 75 metres de longitud total, 11,4 metres d'ample, distribuïts en 3 buits de 25 metres cadascun, sustentats per dues bigues tipus artesa per va.

Els treballs van incloure la demolició d'una pila danyada que no oferia garanties estructurals, l'aprofitament dels pilots existents que no van ser afectats per estar enterrats, la reparació de l'estrep del costat bypass i la construcció completa de l'estrep del costat València.

Cada buit es va construir amb dues bigues prefabricades tipus artesa de 120 cm de cant, sobre les quals es van disposar preloses d' encofrat perdut i el ferrallat necessari per a la llosa de compressió, assolint un cant total de 25 cm.

Amb la posada en servei duta a terme el 10 de juny de 2025, aquesta fase final ha permès retornar completament el trànsit a la situació original anterior a la DANA, completant així la recuperació integral d'aquesta important infraestructura viària.

Serveis integrals de SOCOTEC per a la rehabilitació i reconstrucció de la carretera CV-36 després de la DANA

Serveis especialitzats per assegurar la correcta execució d' aquest projecte d' emergència:

  1. Direcció d' obra completa: Supervisió de tots els aspectes tècnics i constructius durant l' execució dels treballs, assegurant el compliment de terminis i especificacions.
  2. Coordinació de Seguretat i Salut: Implementació de protocols de seguretat rigorosos en una obra d' alta complexitat i risc.
  3. Control de qualitat: Validació de materials i procediments constructius per garantir la durabilitat i resistència de la infraestructura rehabilitada.
  4. Seguiment pressupostari: Control de les certificacions mensuals i optimització de recursos en un projecte d' emergència amb pressupost limitat.

Expertise en projecte, direcció d' obra i control de qualitat per a la rehabilitació d' infraestructures

SOCOTEC s'ha consolidat com a referent en projectes i direcció d'obra per a la rehabilitació d'infraestructures crítiques. La nostra capacitat tècnica s'ha vist reforçada amb l'adquisició d'Intercontrol Llevant, empresa responsable de nombrosos treballs de reconstrucció després del desastre de la DANA. Aquesta integració ens permet oferir solucions integrals que combinen el coneixement global del grup amb l' experiència local en gestió d' emergències, garantint resultats òptims en situacions de màxima complexitat tècnica i urgència social.

 

Vols conèixer més sobre els nostres serveis de rehabilitació d'infraestructures?